محققان متوجه شدند، افرادی كه دچار بی‌خوابی هستند، با خنك كردن سر خود سریع‌تر به خواب می‌روند و كیفیت خواب بهتری هم دارند.

در حقیقت كاهش دمای مغز باعث كم شدن فعالیت آن شده و به آماده شدن آن برای خواب كمك می‌كند. دانشمندان امیدوارند، با این كشف تازه بتوانند به روشی تازه برای درمان بی‌خوابی دست پیدا كنند و میزان استفاده از قرص‌های بی‌خوابی را كاهش دهند.

در این روش دانشمندان كلاه‌های خاصی طراحی كردند كه لوله‌هايي‌با آب سرد دارند و آب را با سرعت‌های مختلف در اطراف سر به گردش درمی‌آورند. با این كار افراد مبتلا به بی‌خوابی تقریبا مانند افراد سالم به خواب مي‌روند و كیفیت خواب آن‌ها نیز بهبود چشم‌گیری پیدا مي‌كند.تا‌كنون موثرترین شیوه درمان بی‌خوابی استفاده از قرص‌های خواب بوده كه علاوه بر داشتن عوارض جانبی، فرد بیمار را به مصرف آن معتاد می‌كرد.اما استفاده از شیوه جدید هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و بهتر از روش‌های قبل می‌تواند به بهتر شدن كیفیت خواب بیماران مبتلا به بی‌خوابی كمك كند. شاید شما هم بتوانید با یك دوش آب سرد قبل از خواب این روش را تجربه كنید.

زناني كه در مراحل آخر بارداري به پهلوي سمت راست بدن يا به پشت مي‌خوابند، جنين در حال رشد در رحم خود را در معرض خطر قرار مي‌دهند.

تحقيقات نشان مي‌دهد، نوزاد زناني كه روي قسمت سمت راست بدن خود مي‌خوابند، با احتمال 2 برابر بيشتر از زنان ديگر ممكن است مرده به دنيا بيايند.

محققان نيوزلندي گزارش مي‌دهند، با اين كار جريان خون در يكي از شريان‌هاي اصلي بدن مادر كه از پاها به سمت قلب كشيده شده محدود مي‌شود. به اين ترتيب حجم خون وارد شده به داخل رحم نيز كاهش پيدا مي‌كند كه اين عامل مي‌تواند خطراتي را براي جنين به همراه داشته باشد. بيش از سه چهارم زنان در ماه‌هاي آخر بارداري روي قسمت سمت چپ بدن خود مي‌خوابند. دانشمندان معتقدند، مادران به‌طور غريزي مي‌دانند اين حالت براي جنين بهتر است و به همين دليل بدون اطلاع از علت اصلي، اين شكل خوابيدن را انتخاب مي‌كنند.همچنين خوابيدن روي پهلوي چپ گردش خون به قلب را هم تسهيل مي‌كند و بهترين وضعيت براي جريان خون براي جنين، رحم و كليه‌ها را فراهم مي‌آورد.

«جان» كه پسري 13 ساله است، مي‌گويد: «پدرم معمولا من را به رستوران‌‌هاي فست‌فود مي‌‌برد. به همين دليل، بيرون رفتن با او كلي خوش مي‌گذرد. تازه از همه اين‌ها بهتر اين است كه خودم مي‌توانم رستوران مورد علاقه‌ام را انتخاب كنم. هر وقت هم با پدرم تنها در خانه باشم به من بيسكويت، آبميوه، كيك و آب نبات مي‌دهد؛ بستني كه ديگر در اين روز‌هاي گرم تابستان خيلي مي‌چسبد. پدرم خودش خيلي چاق نيست؛ معمولا علاقه‌اي هم به خوراكي‌هاي خوشمز‌ه‌اي كه براي من مي‌خرد ندارد. فقط اين روز‌ها يك مشكل كوچك دارم، كم‌كم دارم نسبت به دوست‌هايم اضافه وزن پيدا مي‌كنم. حالا با اين همه خوراكي‌هاي خوشمزه كه نمي‌توانم از آن‌ها بگذرم چه‌كار كنم؟ واقعا بايد همه آن‌ها را دور بريزم؟!»



مادر‌ها بي‌تقصيرند

هميشه براي هر اتفاقي كه براي بچه‌ها مي‌افتاد، به‌خصوص وقتي مسئله مربوط به خورد و خوراك آن‌ها باشد، اين مادران بودند كه مورد سرزنش قرار مي‌گرفتند؛ غافل از اين‌كه بچه‌ها در انتخاب غذا از پدر خود الگو برداري مي‌كنند. نه اين‌كه انتخاب غذاي مادر‌ها تاثيري در انتخاب‌هاي كودكان ندارد اما پدر‌ها در اين مورد تاثير‌گذارترند. به‌علاوه كودكان در زمان بيرون رفتن با پدران خود، در انتخاب رستوران‌هايي كه دوست دارند آزادتر هستند و در زمان خريد از فروشگاه‌ها هم مي‌توانند هر ميان‌وعد‌ه‌اي را كه دوست دارند انتخاب كنند و مشكل اصلي هم همين است. گاهي هم لازم است پدر‌ها در مقابل كودكان بايستند و با قاطعيت به آن‌ها بگويند «نه فكر نمي‌كنم اين براي سلامت تو مناسب باشد.» اين اصلا نشانه خشن بودن پدر يا نامهربان بودن او نيست بلكه حس مسئوليت او را درخصوص سلامت كودكش مي‌دهد.


وقتي پدر‌ها اشتباه مي‌‌كنند

به‌طور معمول هرگاه در مشاوره‌هاي مدرسه يا مشاوره‌هاي خانواده به پدر‌ها گفته مي‌شود لازم است وقت بيشتري با كودك بگذرانند، معمولا نخستين برداشت آن‌ها اين است كه بايد با كودكان به خوشگذراني بروند و معمولا نخستين انتخاب فست‌فود‌ها و بستني‌فروشي‌ها هستند. براي همين هم لازم است گاهي به ياد آن‌ها بيندازيم كه آن‌ها هم همانند مادران در قبال سلامت كودكان مسئولند. تحقيقات در زمينه چاقي مفرط در كودكان نشان مي‌دهد، پدران نقش بيشتري در انتخاب غذا‌هاي كودكان دارند و نتيجه آن هم خوردن مواد‌غذايي ناسالم و آماده است. پدران بيشتر كودكان را به رستوران‌هاي فست‌فود مي‌برند و اين در نهايت به چاقي مفرط كودكان منجر خواهد شد. عادت‌هاي تغذيه در دوران كودكي در سلامت فرد حتي در دوره بزرگسالي هم بسيار اهميت دارد. ممكن است گاهي از اوقات كودك خود را ببينيم كه صحيح و سالم است و از خوراكي‌هاي خوشمزه اما ناسالم لذت مي‌برد. نبايد براي تامين لذت‌هاي لحظه‌هاي او سلامتش را به خطر اندازيم. 
  •  اضافه وزن غيرطبيعي- يكي از تاثيرات منفي مصرف غذا‌هاي آماده اختلال در عصب‌هاي كنترل وزن در مغز است كه در طولاني مدت به بروز چاقي مفرط منجر مي‌شود. مصرف مواد‌غذايي آماده سبب افزايش ترشح انسولين (هورمون تنظيم‌كننده قندخون) مي‌شود كه نتيجه آن كاهش سطح قند خون و گرايش به مصرف بيشتر شيريني‌جات خواهد بود.
  •    سرطان، ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي- قطعا دوست نداريم كاري كنيم كه خطر بيماري‌هايي چون سرطان، ديابت و ناراحتي‌هاي قلبي كودكان‌مان را تهديد كند پس مراقب آنچه او مي‌خورد باشيد.
  •    بيش فعالي و اختلال حواس-كارشناسان تغذيه معتقدند، مصرف غذا‌هاي آماده، استفاده از رنگ‌هاي مصنوعي و نگهدارنده‌هاي شيميايي در غذا‌ها خطر ابتلا به بيش فعالي را افزايش مي‌دهد و كودكان بيمار را نيز تحريك مي‌كند.
  •    افزايش سطح قند خون- مصرف مواد‌غذايي آماده و چرب سبب مي‌شود سطح قند خون افزايش يابد.



نوشابه‌هايي كه قلب را مي‌كشند

همه ما رفتن به رستوران‌هاي فست‌فود و خوردن غذا‌هاي آماده و نوشابه‌ها را دوست داريم اما همين نوشيدني‌هاي شيرين گازداركافئين دار يكي از مواردي هستند كه كودكان ما را تهديد مي‌كنند. نوشيدني‌هاي شيرين عموما حاوي نوعي شيرين‌كننده مصنوعي به نام فروكتوز(شهد ميوه) است. اين طعم‌دهنده به سلول‌هاي قلبي آسيب مي‌رساند و ضربان قلب را دچار اختلال مي‌كند. اين نوشيدني‌ها همچنين خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و ديابت را افزايش مي‌دهند. سكته مغزي، انقباض ماهيچه‌هاي قلب، ديابت نوع دوم، افزايش ميزان كالري دريافتي روزانه  در نتيجه آن چاقي، جمع شدن چربي در ناحيه شكم همگي از مضرات نوشيدن نوشيدني‌هاي شيرين و گازدار هستند. سعي كنيم به كودكان‌مان ياد دهيم كه آب بنوشند و اگر آب باب ميل آن‌ها نيست، آبميوه‌هاي طبيعي بنوشند.

چاره چيست؟!

پدر‌ها بايد سعي كنند در زمان ايجاد صميميت با كودكان براي آن‌ها سيب‌زميني سرخ كرده، بستني، آب نبات و شكلات نخرند. علاوه بر اين، پدر‌ها بايد مواد مغذي و سالم را بشناسند و به تغذيه كودكان اهميت دهند. كودكان عادت‌ها و رفتار‌هاي غذايي خود را از پدران‌شان مي‌گيرند و اين مسئوليت پدر‌ها را به‌عنوان الگو، سخت‌تر مي‌كند. علاوه بر اين‌ها پدران بايد بدانند كه غذا‌هايي كه اغلب تصور مي‌كنند سالم هستند، براي سلامت كودكان ضرر دارند و به رشد آن‌ها آسيب مي‌رسانند. در زمان انتخاب رستوران بهتر است رستوران‌هايي را انتخاب كنيم كه از مواد‌غذايي سالم و تازه استفاده كنند. 

اگر بتوانيم به كودكان خود ياد بدهيم به جاي غذا‌هاي فرآوري شده سبزي بخورند، خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را از آن‌ها دور كرده‌ايم. مصرف سبزي‌ها خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي را كاهش مي‌دهد. در ميان سبزي‌ها؛ گوجه فرنگي، اسفناج، سيب زميني و كاهو سرشار از پتاسيم هستند و براي كودكان بسيار مفيدند. به‌عنوان ميان وعده مناسب براي كودكان هم مي‌توانيم از ميوه‌ها و دانه‌هاي آجيلي استفاده كنيم. در ميان ميوه‌ها، آووكادو منبع خوبي از چربي‌هاي سالم است. سيب هم منبع غني فيبر است و مصرف آن خطر بيماري‌هاي قلبي را كم مي‌كند. با جايگزين كردن مواد‌غذايي سالم به جاي غذا‌هاي آماده و كنسرو‌ها مي‌توانيم از بروز بيماري‌هايي همچون بالا رفتن سطح تري‌گليسريد خون، افزايش وزن و چاقي مفرط و همچنين بيماري‌هاي قلبي-عروقي جلوگيري كنيم .

آيا شير واقعا غذايي مفيد، سالم و كامل است؟

به تازگي ادعاهايي در مورد مضرات شير؛ اين نوشيدني مورد علاقه بسياري از مردم، مطرح شده است. از جمله اين‌كه «شير سمي كشنده است!» يا اين كه «شير گاوي حاوي هورمون‌هاي سرطان‌زاست اما به خاطر سود كلاني كه صاحبان صنايع توليد لبنيات از اين راه به دست مي‌آورند، اين حقيقت پنهان مي‌شود.» ادعاهايي از اين قبيل باعث مي‌شود كه در مصرف شير شك كنيد. با اين همه بسياري از مردان براي لاغر‌شدن يا پرورش عضلات‌شان شير فراوان مصرف مي‌كنند. براي اطمينان از مفيدبودن شير «آلن‌اراگون»، متخصص تغذيه، تحقيقاتي انجام داده و تمامي ادعاهايي كه در مورد مضربودن شير مطرح شده‌اند را مورد بررسي قرار داده است. او همچنين در مورد فوايد شير مطالعاتي انجام داده و به اين ترتيب به سوالات عمده‌اي كه در اين مورد ممكن است پيش آيد، پاسخ داده است. مهم‌ترين اين سوالات و پاسخ به آن‌ها را در زير مي‌خوانيد.


قابل توجه علاقه‌مندان بادي بيلدينگ

  • آيا شير، عضله مي‌سازد؟
قطعا اين‌طور است، در واقع شير يكي از بهترين مواد‌غذايي براي ساختن عضله است. حدود 20 درصد از پروتئين موجود در شير «وي» (Whey) و 80 درصد آن «كازئين» (casein) است. هر دوي آن‌ها، پروتئين‌هايي با كيفيت بالا هستند اما « وي»، كه به پروتئين سريع معروف است، به سرعت به اسيدهاي آمينه تبديل شده و جذب خون مي‌شود. به همين دليل نوشيدن شير بعد از ورزش‌كردن بسيار مفيد است. از طرف ديگر كازئين آهسته‌تر هضم مي‌شود. بنابراين ذخيره پروتئيني را كه بايد هميشه در بدن وجود داشته باشد، تامين مي‌كند. به همين دليل است كه نوشيدن شير به‌عنوان ميان‌وعده يا قبل از خواب توصيه مي‌شود. از آن‌جايي‌كه شير منبع هر دوي اين پروتئين‌هاست، يك ليوان بزرگ آن، تركيب ايده‌آلي از پروتئين‌هاي سازنده ماهيچه را براي بدن فراهم مي‌كند.


 نوشيدن 2 تا 3 ليوان شير در روز، چه بدون چربي باشد، چه كم‌چرب يا پرچرب، احتمال بروز حمله قلبي و سكته مغزي را كاهش مي‌دهد. چنانچه رژيم غذايي داريد، شير كم‌چرب بنوشيد چون كالري كمتري دارد اما اگر قصد داريد عضلات خود را پرورش دهيد، شير پرچرب گزينه بهتري است. دانشمندان دانشگاه تگزاس متوجه شدند كه نوشيدن شير پرچرب بعد از انجام تمرينات ورزشي با وزنه، بيشتر از شير كم چرب توده عضلاني را افزايش مي‌دهد (حدود 8/2 برابر) و در رشد ماهيچه‌ها موثرتر است. 


چاق‌ها بخوانند

آيا شير، چربي‌سوز است؟ 

ممكن است اين‌طور باشد. در يك مطالعه 6 ماهه، پژوهشگران دانشگاه تنسي دريافتند كه افراد چاقي كه روزي 3 وعده لبنيات غني از كلسيم مصرف مي‌كنند، نسبت به افرادي با رژيم غذايي مشابه كه فقط وعده‌هاي لبنيات را مصرف نمي‌كنند، چربي شكم‌شان سريع‌تر آب شده و زودتر لاغر مي‌شوند. آن‌ها همچنين متوجه شدند كه مكمل‌هاي كلسيم به اندازه شير در لاغري موثر نيستند. اين پژوهشگران بر اين عقيده‌اند كه علاوه‌بر اين‌كه كلسيم سرعت سوختن چربي‌هاي بدن را افزايش مي‌دهد، ساير تركيبات موجود در لبنيات، مثل پروتئين‌هاي شير هم اثر چربي‌سوز مضاعف دارند. البته براي كم‌كردن وزن، حتما بايد رژيم غذايي لاغري را رعايت كنيد زيرا مثلا اگر شير‌تان را با يك جعبه شيريني بخوريد، هرگز لاغر نخواهيد شد.


هورمون‌هاي گاوي بي‌خطر هستند

آيا هورمون‌هايي كه براي دام‌ها استفاده شده و به آن‌ها تزريق مي‌شود باعث ناسالم‌شدن شير مي‌شوند؟

نه؛ مگر اين‌كه بخواهيد شير را تزريق كنيد! اصل ماجرا اين است كه در سال 1993 انجمن غذا و داروي آمريكا (FDA) استفاده از هورمون‌ رشد گاوي (BGH) را در دام‌ها تاييد كرد. اين‌كار باعث افزايش ميزان توليد شير با هزينه كمتر براي دامداران شد كه در نتيجه آن، قيمت اين محصول در سوپرماركت‌ها هم كاهش يافت اما اين مسئله بحث‌هاي فراواني به‌دنبال داشت زيرا اين هورمون، تجمع فاكتور رشد شبه انسولين را در شير افزايش مي‌‌دهد. اين هورموني‌ است كه با افزايش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد. برخلاف هورمون‌هاي استروئيدي كه مي‌توانند به‌صورت خوراكي هم مصرف شوند، اين هورمون بايد تزريق شود تا اثر خود را بگذارند زيرا روند هضم غذا، اين هورمون‌هاي پروتئيني را از بين مي‌برد. پس نوشيدن شير گاو‌هايي كه به اين روش هورمون‌ درماني شده‌اند، اين مواد شيميايي را به بدن انسان منتقل نمي‌كند اما متاسفانه اين روش براي گاو‌ها ضرر دارد. پژوهشگران كانادايي متوجه‌ شده‌اند گاو‌هايي كه به آن‌ها هورمون‌ داده مي‌شود، بيشتر به عفونت و التهاب سينه مبتلا مي‌شوند.


پرچرب يا كم‌چرب؟
  • كدام‌يك بهتر است؛ شير كم‌چرب يا پرچرب؟
البته اين به ذائقه شما بستگي دارد. درحالي‌كه معمولا گفته مي‌شود بهتر است شير كم‌چرب مصرف كنيد اما بيشتر مطالعات علمي نشان مي‌دهد شير پرچرب بيشتر از كم‌چرب سطح كلسترول خون را تنظيم مي‌كند.

در اين تحقيقات فقط يك مورد استثنا وجود دارد. پژوهشگران دانماركي دريافتند، ميزان كلسترول بدخون يعني LDL در مرداني كه شير پرچرب فراوان مي‌نوشند، كمي افزايش مي‌يابد. البته لازم به ذكر است، مرداني كه در اين آزمايش مورد بررسي قرار گرفتند، روزانه 6 ليوان بزرگ شير پرچرب مصرف مي‌كردند كه بسيار غيرمعمول است! با وجود اين، تري‌گليسيريد آن‌ها تا 22 درصد كاهش داشت. تري‌گليسيريد بالا يكي از نشانه‌هاي بيماري‌هاي قلبي است.


درحالي‌كه معمولا گفته مي‌شود بهتر است شير كم‌چرب مصرف كنيد اما بيشتر مطالعات علمي نشان مي‌دهد شير پرچرب بيشتر از كم‌چرب سطح كلسترول خون را تنظيم مي‌كند. در اين تحقيقات فقط يك مورد استثنا وجود دارد. پژوهشگران دانماركي دريافتند، ميزان كلسترول بدخون يعني LDL در مرداني كه شير پرچرب فراوان مي‌نوشند، كمي افزايش مي‌يابد.

آنتي‌بيوتيك‌ها روي شما تاثير نمي‌گذارند
  • آنتي‌بيوتيك‌ها در شير چه اثري دارند؟
در حقيقت هيچ‌كس هنوز به درستي نمي‌داند كه اثر آنتي‌بيوتيك‌ها چيست. بعضي از دانشمندان معتقدند، شير گاو‌هايي كه به آن‌ها آنتي‌بيوتيك داده مي‌دهند، در انسان باعث ايجاد مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌شود. يعني هنگامي كه براي درمان عفونت، آنتي‌بيوتيك مصرف مي‌كنيد، تاثير چنداني بر بدن‌تان نخواهد داشت البته اين مسئله هنوز ثابت نشده است. اگر در اين مورد نگران هستيد، شيرهاي فاقد آنتي‌بيوتيك و هورمون‌ يا شيرهاي ارگانيك مصرف كنيد.